سم بوتولینوم

خالص با نام تجاری بوتاکس، بوسیله کلستردیوم بوتولینوم ، در مرکز لیزر پارسی خانه اصفهان محیط کاشت با دیالیز و رسوب اسید بدست می آید.سم بوتولینوم توکسین بوسیله کلستردیوم بوتولینوم که یک باکتری بی هوازی گرم مثبت است، ساخته می شود. سندرم بوتولیسم بدنبال مصرف غذای فاسد ، تجمع و رشد باکتری در مجاری گوارش نوزادان و یا عفونت ناشی از جراحات رخ می دهد.

بوتولیسم یک بیماری نادر اما جدی است که توسط سمی ایجاد می شود که به اعصاب بدن حمله می کند.

معمولاً با ضعف عضلات کنترل کننده چشم، صورت، دهان و گلو شروع می شود. این ضعف ممکن است به گردن، بازوها، بالاتنه و پاها سرایت کند.  بوتولینیوم همچنین می‌تواند ماهیچه‌های درگیر در تنفس را ضعیف کند که می‌تواند منجر به مشکل در تنفس و حتی مرگ شود.

اگر شما یا فردی که می شناسید علائم سم بوتولینوم را دارید، فورا به پزشک مراجعه کنید یا به اورژانس مراجعه کنید.

انواع سم بوتولینوم

پنج نوع اصلی بوتولینوم عبارتند از:

• اگر اسپورهای باکتری وارد روده نوزاد شوند، بوتولینوم نوزاد ممکن است رخ دهد. هاگ ها رشد می کنند و سمی تولید می کنند که باعث بیماری می شود.
  • بوتولینوم زخم ممکن است اتفاق بیفتد اگر اسپورهای باکتری وارد زخم شده و سم تولید کنند. افرادی که مواد مخدر تزریق می کنند، شانس بیشتری برای ابتلا به بوتولینوم  زخم دارند . بوتولینوم زخم نیز در افراد پس از یک آسیب تروماتیک مانند تصادف با موتور سیکلت یا جراحی رخ داده است.
  • بوتولینوم ناشی از غذا می تواند با خوردن غذاهای آلوده به سم بوتولینوم اتفاق بیفتد. منابع رایج بوتولیسم ناشی از غذا، غذاهای خانگی هستند که به طور نامناسب کنسرو، نگهداری یا تخمیر شده اند. اگرچه غیر معمول است، اما غذاهایی که از فروشگاه خریداری می شوند نیز می توانند با سم بوتولینوم آلوده شوند.
  • اگر سم بوتولینوم بیش از حد به دلایل زیبایی مانند چین و چروک یا دلایل پزشکی مانند سردردهای میگرنی تزریق شود، بوتولیسم یاتروژنیک ممکن است رخ دهد.
  • سموم روده بزرگسالان (همچنین به عنوان کلونیزاسیون روده بزرگسالان شناخته می شود) بوتولیسم یک نوع بسیار نادر از بوتولیسم است که اگر اسپورهای باکتری وارد روده بزرگسالان شده، رشد کنند و سم تولید کنند (شبیه به بوتولیسم نوزادان) می تواند رخ دهد. اگرچه ما نمی دانیم که چرا افراد به این نوع بوتولیسم مبتلا می شوند، افرادی که دارای بیماری های جدی هستند که بر روده تأثیر می گذارد ممکن است بیشتر در معرض بیماری باشند.

سم بوتولینیوم

علائم و نشانه ها در سم بوتولینوم که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• مشکل در بلع
  • ضعف عضلانی
  • دوبینی
  • افتادگی پلک
  • تاری دید
  • لکنت زبان
  • دشواری در تنفس
  • مشکل در حرکت چشم

علائم و نشانه های احتمالی در سم بوتولینوم ناشی از غذا نیز ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• دل درد

علائم و نشانه های سم بوتولینوم،در یک نوزاد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• تغذیه ضعیف
  • افتادگی پلک
  • مردمک هایی که نسبت به نور دیر واکنش نشان می دهند
  • چهره کمتر از حد معمول بیان می‌کند
  • گریه ضعیفی که صدایی متفاوت از معمول دارد
  • دشواری در تنفس

همه علائم ناشی از فلج عضلانی ناشی از سم است. در صورت عدم درمان، بیماری ممکن است پیشرفت کند و علائم بدتر شود و باعث فلج کامل برخی از عضلات، از جمله عضلات مورد استفاده در تنفس و عضلات بازوها، پاها و تنه شود (بخشی از بدن از گردن تا ناحیه لگن، که به آن ها نیز گفته می شود. بالاتنه).

علائم و نشانه های سم بوتولینوم، در یک نوزاد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

در بوتولینوم ناشی از غذا، علائم معمولاً 18 تا 36 ساعت پس از خوردن غذای آلوده شروع می شود.

پزشک از شما سوالاتی می پرسد و شما را معاینه می کند تا علت علائم شما را دریابد. با این حال، این سرنخ‌ها معمولاً برای تشخیص پزشک کافی نیستند زیرا برخی از علائم بوتولینوم با بیماری‌های دیگر مانند سندرم گیلن باره، مننژیت، میاستنی گراویس و سکته مغزی و حتی مصرف بیش از حد مواد افیونی نیز بروز می‌کنند.

پزشک شما ممکن است نیاز به تجویز آزمایشات برای تشخیص داشته باشد. برخی از این تست ها عبارتند از:

• اسکن مغز
  • معاینه مایع نخاعی
  • تست های عملکرد عصب و عضله (مطالعه هدایت عصبی و الکترومیوگرافی)
  • تست تانسیلون برای میاستنی گراویس

اگر این آزمایش‌ها نشان نمی‌دهند که چه چیزی شما را بیمار می‌کند، ممکن است پزشک آزمایش‌های آزمایشگاهی را برای جستجوی سم یا باکتری‌هایی که باعث بوتولینوم می‌شوند، تجویز کند. این آزمایشات آزمایشگاهی تنها راه برای اطمینان از ابتلا به بوتولیسم هستند. ممکن است چندین روز طول بکشد تا نتایج آزمایشات خود را از آزمایشگاه دریافت کنید. اگر پزشک شما مشکوک به بوتولیسم باشد، ممکن است بلافاصله درمان را شروع کنید.

رفتار در سم بوتولینوم

بوتولینیوم توسط سمی ایجاد می شود که به اعصاب بدن حمله می کند و باعث مشکل در تنفس، فلج عضلانی و حتی مرگ می شود.

پزشکان بوتولینیوم را با دارویی به نام آنتی‌توکسین درمان می‌کنند که از آسیب بیشتر سم جلوگیری می‌کند. آنتی توکسین آسیبی را که سم قبلاً وارد کرده است التیام نمی بخشد. بسته به شدت علائم شما، ممکن است لازم باشد هفته ها یا حتی ماه ها در بیمارستان بمانید تا اینکه به اندازه کافی خوب به خانه بروید.

اگر بیماری شما شدید باشد، ممکن است مشکلات تنفسی داشته باشید. اگر سم عضلات درگیر در تنفس را فلج کند، حتی ممکن است دچار نارسایی تنفسی (تنفس) شوید. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است دکتر نسرین معتمدی فرد شما را روی دستگاه تنفس (تهویه) قرار دهد تا زمانی که بتوانید به تنهایی نفس بکشید. فلج ناشی از سم معمولاً به آرامی بهبود می یابد. مراقبت های پزشکی و پرستاری که در بیمارستان دریافت می کنید برای کمک به بهبودی شما است.

افراد مبتلا به بوتولینوم زخم گاهی برای از بین بردن منبع باکتری نیاز به جراحی دارند و ممکن است نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشند.

رفتار در سم بوتولینوم

بقا و عوارض در سم بوتولینوم

توسعه آنتی‌توکسین و مراقبت‌های پزشکی مدرن به این معنی است که افراد مبتلا به بوتولینوم  نسبت به گذشته که حدود 50 نفر از هر 100 نفر مبتلا به بوتولینوم جان خود را از دست می‌دادند، شانس مرگ بسیار کمتری دارند. امروزه از هر 100 نفر مبتلا به بوتولینوم کمتر از 5 نفر جان خود را از دست می دهند.

حتی با وجود آنتی‌توکسین و مراقبت‌های ویژه پزشکی و پرستاری، برخی از افراد مبتلا به بوتولینوم  به دلیل نارسایی تنفسی می‌میرند. برخی دیگر به دلیل عفونت یا سایر مشکلات ناشی از فلج شدن برای هفته ها یا ماه ها می میرند.

بیمارانی که از بوتولینوم جان سالم به در می برند ممکن است سال ها پس از آن دچار خستگی و تنگی نفس شوند و ممکن است برای کمک به بهبودی به درمان طولانی مدت نیاز داشته باشند.

A motivating discussion is definitely worth comment. Theres no doubt that that you need to write more on this subject matter, it may not be a taboo matter but generally folks dont discuss such subjects. To the next! Kind regards!!

• نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *